מה הקשר בין ויטמינים ותזונה?

גוף האדם אינו יכול לתפקד כרגיל, אינו יכול להתחדש או להתפתח כראוי אם אינו מקבל אנרגיה. התזונה לא תמיד מספק לנו את ה"דלק" המתאים. קיים קשר בין תזונה למתחים נפשיים. מה צריכים לעשות?

התשובה היא פשוטה, אך יחד עם זאת מסובכת . תוספי תזונה- ויטמינים!

מה הם ויטמינים?

ויטמינים הם כימיקלים עם מבנה ותפקידים מגוונים מאוד בגוף. הם נמצאים בכמויות קטנות מאוד במזון, וחסרונם עלול להוביל לחוסר איזון של מערכת החיסון כולה. גילוי ויטמינים היווה הישג חשוב בתחום הרפואה, כיום מוכרים 13 סוגי ויטמינים.

סיווג ויטמינים

מנקודת מבט תזונתית, ויטמינים מקובצים לשתי קטגוריות: מסיסים בשומן (A, D, E, K) – מאוחסנים ברקמות מסיסות בשומן ובכבד ומסיסים במים (C, P, B) – שמישים מייד או מסולקים בשתן.

לכל ויטמין תפקידים מבוססים מסוימים בגוף, הם מסייעים בוויסות חילוף החומרים, המרת שומנים ופחמימות לאנרגיה, אך גם היווצרות מערכת העצמות והרקמות.

  • ויטמין A (רטינול): נכנס למבנה של פיגמנטים ברשתית, הוא חיוני לבריאות העור והריריות.
  • לוויטמין C תפקיד בתהליך מינרליזציה של השלד, מקדם ריפוי פצעים, מחזק את מערכת החיסון, מבטיח ספיגת ברזל, תורם ליצירת כדוריות דם אדומות.
  • לויטמין D (קלציפרול): יש תפקיד בהטמעת סידן וזרחן, כמו גם בקיבוע שלהם בעצמות ובשיניים.
  • ויטמין E (טוקופרול): נחשב ל"ויטמין פוריות ".
  • ויטמין K (פיטוקינון): חשוב בתהליך קרישת הדם, מקטין את חדירות הנימים, מקדם התחדשות רקמות.
  • קומפלקס ויטמין B  (B1, B2, B6, B12, חומצה פולית( מוכרים בעיקר בזכות היתרונות הבריאותיים שלהם למערכת העצבים.

כיצד נוכל להשלים את החוסר ויטמינים בהתאם לתזונה?

תזונה לא מאוזנת משפיע על תפקוד המוח, צריכים לבדוק איזה תופי תזונה יכולים למנוע את זה. אם התחלתם דיאטה ומרגישים חסר מנוחה, עייפות או דיכאון, כדי לכם לבדוק שוב את התפריט.

הצורך היומי של ויטמינים לגוף שלנו שונה בהתאם לגיל, מצב חילוף החומרים או מהפעילות היומית. מחסורם יכול לגרום להפרעות ראייה, זיהומים מוגברים, רככת, דימום ומחלות אחרות שאנחנו לא מאחלים לעצמנו. מומלץ לשלב נטילת ויטמינים בתזונה, אבל כדאי לקבל לפני את חוות דעת של רופא או תזונאי על כל החלטה. 

הרשמו לניוזלטר שלנו

ניתן לבטל בכל עת, בכפוף למדיניות הפרטיות שלנו.