הפינה החודשית

יוצאים לקניות

   

כשנכנסים לסופר המבחר ענק , מדפים עמוסים בכל טוב, עשרות סוגים ווריאציות של מוצרים, פרסומות מבלבלות ואם אנחנו גם קצת רעבים – הרי שזו קרקע גידול לקניות מוגזמות ולא מתוכננות נכון (גם מבחינה תזונתית). בואו נעשה קצת סדר בבחירת המוצרים בסופר על מנת שנוכל למלא את מטבח באופציות בריאות, מתאימות קלורית וכמובן גם טעימות: 

 

 סימון תזונתי: 

לדעתי ידע הוא כוח, כשאתם נפגשים עם מוצר חדש , טוב אם תדעו להסתכל על האריזה , לנתח את הנתונים ולהגיע להחלטה האם המוצר מתאים לכם או לא. אל תסתמכו על זה שהמוצר מונח ב"פינת בריאות" או שיש עליו סמל של דיאטה כל שהיא, אפילו אם זה נראה ממש משכנע

סימון תזונתי הוא המידע המפרט את הרכב ותכולת המזון על אריזות מוצרי המזון. סימון זה מהווה לצרכן את "תעודת הזהות" של המוצר. החל ממאי 1994 מחויבים כל היצרנים כל והיבואנים לסמן את מוצרי המזון הארוזים בסימון תזונתי ,לפי הדוגמא:

  

אנרגיה (קלוריות) 

חלבונים (גרם)  פחימומות (גרם) 

שומנים (גרם)   נתרן (מג')

 

סימון זה מאפשר לנו להשוות בין מוצרי המזון הקיימים ולבחור ביניהם עפ"י הרכבם..חשוב לשים לב שברוב המוצרים הסימון ניתן לכמות של 100 גר'. יש לשים לב למשקל המוצר ולחשב בהתאם את ערכיו התזונתיים.

לדוגמא: גביע יוגורט המכיל 150 גר'. הסימון התזונתי מציין שערכו הקלורי הוא 98 קק"ל ל100 גר' מוצר. לפיכך, גביע שלם יספק לנו  1.5 X98 =147 קק"ל. ישנם מוצרים שהסימון יהיה ליחידת מוצר ואז החיים יותר קלים

 

על מה כדאי להסתכל ? 

קלוריות: 

דל קלוריות - מוצרי מזון, שהם דלי קלוריות, ניתן לסמן כ"מזון דיאטטי"

א. במשקאות (לא אלכוהול) כולל תרכיזים ואבקות להכנת שתייה, לא יותר מ20 קק"ל ל100 מל' משקה מוכן לשתיה.

ב. במזון, כולל מוצרי חלב, לא יותר מ40 קק"ל ל- 100 גר' מזון.

מופחת קלוריות - מוצר מופחת קלוריות או "לייט" מכיל לא יותר מ2/3 הקלוריות שבמוצר מקביל.

  

סוכר: 

דל סוכר/ מופחת סוכר - ישנה ירידה ברמות הסוכר אך לאו דווקא בערך הקלורי.

ללא תוספת סוכר - התווית מוסרת כי לא הוסיפו סוכר למזון בתהליך העיבוד, אך תיתכן נוכחות סוכר לפני תהליך העיבוד. דוגמא: מיץ פרי מכיל פרוקטוז.

  

שומן: 

דל שומן - כמות השומן במזון לא עולה על 2 גר'  ל100 גר'/מל' מוצר (כלומר, כל מוצר המכיל 2% שומן ומטה נחשב דל שומן).

מופחת שומן - מוצר בו כמות השומן לא עולה על 2/3 בהשוואה למוצר מקביל.

  

 מלח: 

דל נתרן- כמות הנתרן במוצר לא עולה על 100 מג' ל100 גר' מזון.

מופחת נתרן - מוצר בו כמות הנתרן לא עולה על 1/4 בהשוואה למוצר מקביל.

  

 כולסטרול: 

ללא כולסטרול -  מוצר בו כמות הכולסטרול 0 מלכתחילה (לעומת זאת "נטול" פירושו שהוציאו מהמוצר את המרכיב.לדוגמא, קפה נטול קפאין).

דל כולסטרול - כמות הכולסטרול במוצר לא עולה על 30 מג' ל100 גר'/מל' מזון.

מופחת כולסטרול - מוצר בו כמות הכולסטרול אינה עולה על 2/3 ביחס למוצר מקביל.                

  

תכנון , תכנון עוד קצת תכנון !!!

 שינוי הרגלים תהליך מורכב, הכול חדש לנו ובהתחלה אנחנו מרגישים שזה "לא זורם חלק". כאן נכנס התכנון- תעזרו לעצמכם ואל תתפסו לא מוכנים. גם כשיוצאים לקניות חשוב:

  

לא להגיע לסופר רעבים – עוד לא נתקלתי באדם רעב שקל לו לעמוד מול פיתויים. כל דבר הכי פשוט נראה דליקטס... והקול הטורדני "בא לי" לא מפסיק להטריד אותנו.

פשוט תאכלו לפני שאתם יוצאים לקניות ואם לא הספקתם- קחו תפוח לזמן הקניות 

זה בחינם, לא? אנחנו אוהבים דברים שבחינם והרבה מהם...כידוע בסופר אפשר לאכול בלי סוף "בחינם" . מדוכנים של טעימות , מעדניות שחייבים לטעום כל סוג גבינה ונקניק לפני שקונים ועד תפזורות של פירות יבשים ופיצוחים. בפעם הבאה תחשבו שאתם משלמים בגדול- בקלוריות ובשומן והכי גרוע בלי לשים לב!!!! רוצים דוגמא? 

חופן קשיו +חופן צימוקים+ 2 תמרים + טעימה של פרוסת גבינה קשה + טעימה של פרוסת נקניק + טעימה של לחם עם ממרח מאחד הדוכנים = 500 קלוריות

לא חבל????

  

אמא תקני לי – אין הורה שלא מכיר את המשפט הזה...הרבה יותר קשה להתמודד עם פיתויים כשיש לנו "פיצוציה" בארון- בשביל הילדים, כמובן....אז מה עושים?

שוב תכנון והפעם שתפו את הילדים. גם למטרת תזונתם ובריאותם מומלץ להגביל את צריכת הממתקים והחטיפים.

תחשבו יחד איתם כמה צריך לקנות לשבוע, אם כל יום הם מקבלים ממתק אחד אז תקנו 7 ממתקים לשבוע לכל ילד, אל תאגרו, גם אם זה יעלה קצת יותר. אם יגמר קודם, לא נורא, גם זה נכון מבחינה חינוכית...

  

משהו טעים – למה לא? אני ממליצה לקנות הביתה רק מוצרים שאתם מסוגלים לשלוט בצריכה שלהם. מה שקשה לכם להתמודד איתו מבחינה כמותית תשאירו לפינוק במסעדה או בבית קפה.

 

בהצלחה! 

קרן לפידות-שווקי דיאטנית קלינית מוסמכת 

תזונה רפואית, הרזייה, תזונת ספורט, תזונת ילדים ונוער 

קבוצות וקליניקה אישית 

לקביעת פגישה התקשרו 054-2517199